Tjenestevilkår

1. Velkommen til Peer-it

 

Disse alminnelige avtalevilkår for bedrifter gjelder leveranse og bruk av bedriftstjenester fra Peer-it AS, org.nr 920 730 590, Olaf Helsets vei 5, 0694 OSLO. Kunde er den juridiske person med organisasjonsnummer, som er registrert som bedriftskunde hos Peer-it. Bedriftsvilkårene gjelder for alle bedriftstjenester og produkter, det vil si alle ytelser og løsninger inkludert abonnement, programvare, applikasjoner og lignende, fra Peer-it til bedriftskunder («Tjenester»). Kundens avtale med Peer-it omfatter disse Avtalevilkår. Bedriftsvilkårene omfatter enhver som kunden autoriserer til å benytte Peer-its Tjenester («Bruker»). Kunde er ansvarlig for å etterleve avtalen, uavhengig av om andre er registrert som betaler eller som Bruker av Tjenestene. Den som tar Peer-its Tjenester i bruk uten at det er inngått uttrykkelig muntlig eller skriftlig avtale, anses å ha akseptert  

Peer-its vilkår for den aktuelle Tjenesten. Kundens avtale med Peer-it løper inntil den sies opp eller heves av en av avtalepartene.  

I tillegg til Avtalevilkårene beskriver Personvernserklæring og Informasjonskapsler hvordan vi prosesserer den personlige informasjonen vi samler når du tar i bruk Peer-its Tjenester, og hvordan vi sikrer ditt personvern.   

   

2. Kundens plikter

 

2.1 Kundens opplysningsplikt  

 

Kunden skal holde Peer-it løpende oppdatert om kundens opplysninger, herunder kundens kontaktperson og Brukere tilknyttet avtalen. Kunde skal oppgi korrekt navn, postadresse og fakturaadresse, om sistnevnte ikke er identisk med postadressen, samt organisasjonsnummer og kontaktperson. Kunden skal utpeke en kontaktperson som skal identifiseres med navn og fødselsdato. Vedkommende må være ansatt hos kunden, eller ha gyldig skriftlig fullmakt fra kunden. Kunde skal oppgi mobilnummer og epostadresse som kontaktpersonen kan nås på, f.eks. i forbindelse med varsling av endringer iht. pkt. 7 i disse Avtalevilkår. Kunde skal også oppgi minimum én elektronisk kontaktadresse.

Kunde skal snarest mulig melde adresseendring, herunder endring i elektroniske kontaktadresser og andre endringer som kunden burde forstå er av betydning for Peer-it. Slike endringer meldes primært på kundens administrative side hos Peer-it (Orgadmin). Dersom Peer-it ikke har korrekt adresse eller av andre grunner får forsendelser i retur, kan Peer-it ikke oppfylle sine avtaleforpliktelser og vil derfor kunne si opp avtaleforholdet.

For Tjenester som i hovedsak brukes av enkeltpersoner, skal kunden opplyse om korrekt Brukerinformasjon som navn, fødselsdato og adresse. Dette er nødvendig av sikkerhetsmessige årsaker og for at Peer-it skal kunne etterleve ekom- og personvernrettslige krav som nødvendiggjør identifisering og autentisering av Bruker, for eksempel ved innhenting av Brukersamtykke eller utlevering av detaljopplysninger om Brukers bruk av Tjenester fra Peer-it. 

  

2.2. Avtaleinngåelse og administrasjon 

 

Personer som på vegne av kunden inngår avtale med Peer-it forutsettes å ha gyldig fullmakt. Peer-it legger til grunn at kundens kontaktperson har fullmakt til å administrere avtaleforholdet, herunder bestille og endre Peer-its Avtalevilkår for alle Brukere og/eller aksesser registrert på kunden. Peer-it forutsetter videre at Brukere har fullmakt til å foreta bestillinger og endringer knyttet til egne abonnement og Tjenester.  

  

2.3 Bruk av Tjenestene  

 

Kunden kan kun benytte Tjenestene til det formål og i den utstrekning som fremgår av avtalen. Tjenestene skal ikke videreselges, utleies, overdras til tredjepart eller på annen måte brukes til utilsiktede formål uten Peer-its skriftlige samtykke. Kunden er ansvarlig for at kunden og Brukere bruker Tjenestene forsvarlig og i henhold til avtalen. Kunden plikter å gjøre avtalens betingelser kjent for Bruker og for å informere om at disse gjelder tilsvarende for Bruker. Kunden plikter å informere Brukere om at opplysninger om bruk av Tjenestene vil kunne bli utlevert fra Peer-it til kunden. Se også pkt. 6 om behandling av personopplysninger. 

  

3. Priser  

 

Gjeldende listepriser for Peer-its Tjenester til bedriftsmarkedet finnes på www.peer-it.no eller fås ved forespørsel. Tjenester som forutsetter kundetilpasning prises på forespørsel. Alle priser til næringsdrivende opplyses eksklusiv mva. Eventuelle spesialpriser eller rabatter avtales skriftlig. Spesialpriser, rabatter og andre fordeler, som er avtalt på bakgrunn av kundens medlemskap i en interesseorganisasjon eller tilhørighet til et konsern eller liknende, bortfaller ved opphør av slik tilhørighet. Hvis kunden ikke oppfyller forutsetningene for de avtalte spesialprisene, har Peer-it rett til å kreve listepriser fra det tidspunkt oppfyllelsen opphørte. Dette anses ikke som en prisendring. 

 

4. Betaling og klage på faktura  

 

Faste, løpende priser og eventuell etableringspris eller engangspriser faktureres forskuddsvis. Bruk som ikke er inkludert i en fast pris faktureres etterskuddsvis. Vederlaget forfaller til betaling 21 dager fra fakturadato. Hvis fakturabeløpet er under et av Peer-its fastsatte minimumsbeløp, overføres dette til neste faktura. Dersom kunden mener at faktura er feil, må kunden klage til Peer-it innen betalingsfristens utløp, eller dersom dette ikke er mulig, innen rimelig tid. Så lenge klagen er til behandling, forfaller ikke den påklagede delen av fakturaen til betaling. Kunden skal betale uomtvistet del av faktura innen betalingsfristen. Ved delvis innbetaling må kunden angi hvilken Tjeneste innbetalingen knytter seg til.  

 

5. Fakturering, kreditering og forsinkelsesrente

 

Peer-it kan ikke etterfakturere kunden senere enn 6 måneder etter fakturadato, pga. egne feil eller mangler. Dersom feilen gjelder uteglemt fakturering for en levert Tjeneste, regnes starttidspunktet fra den dato Tjenesten skulle ha vært fakturert. Samtidig kan ikke kunden påberope seg feilfaktureringer og krediteringer mer enn 6 måneder fra fakturadato. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente tilsvarende den til enhver tid gjeldende satsen i henhold til forsinkelsesrenteloven.

 

6. Behandling av personopplysninger  

 

Peer-it behandler personopplysninger i tråd med den til enhver tid gjeldende lov- og forskriftsregulering og i henhold til eventuelle vedtak fattet av offentlige myndigheter. Se også  
Peer-its personvernerklæring, som gjelder for individer (fysiske personer), ikke enheter med organisasjonsnummer (juridiske personer).  

  

6.1 Peer-its og kundens roller etter personopplysningsloven

 

Peer-it er behandlingsansvarlig for Tjenester og prosesser, hvor Peer-it behandler personopplysninger om kunden og kundens Brukere, og Peer-it bestemmer formålet med behandlingen samt hvilke metoder, virkemidler og/eller sikkerhetsmekanismer som skal benyttes. For Tjenester og/eller prosesser, hvor Peer-it behandler personopplysninger på vegne av kunden for spesifikke formål fastsatt av kunden, er Peer-it databehandler og kunden er behandlingsansvarlig. Dette gjelder når Peer-it leverer informasjonssamfunnstjenester over internett, så som Peer-it Webapp eller PIA.

Merk videre at ved inngåelse av avtale mellom kunden og Peer-it om levering av avtalte Tjenester, vil kunden være å anse som behandlingsansvarlig for de opplysningene som kunden har innhentet om sine Brukere (navn, fødselsdato og adresse), og som kunden overfører til Peer-it i forbindelse med abonnementsopprettelser. For denne overførselen vil kunden være behandlingsansvarlig og Peer-it databehandler, jf. pkt. 6.2. Formålet med overførselen er å gjøre avtalte Tjenester tilgjengelig for Brukere, herunder sette databehandler i stand til etterfølgende å autentisere Brukere slik at det er riktig Bruker som gis tilgang til den relevante Tjenesten. De mottatte opplysningene anvendes til opprettelse, evt. oppdatering (hvis Bruker allerede finns i Peer-its kundedatabase), av brukeridentiteter som knyttes til kunden. Prosessen med å opprette/oppdatere og verifisere brukeridentiteter i kunderegisteret skjer i sin helhet i Norge.

Når Peer-it er databehandler vil behandlingen av personopplysninger være regulert av særskilte vilkår, jf. pkt. 6.2 i disse Avtalevilkårene. Peer-it gjør oppmerksom på at kunden i slike tilfeller selv er ansvarlig for å sikre lovlig formål og rettslig grunnlag (hjemmel) for behandlingen av personopplysninger.

 

6.2 Peer-its ansvar etter personopplysningsloven, når Peer-it er databehandler (databehandlervilkår)

 

Når Peer-it (som databehandler) behandler personopplysninger på vegne av kunden (som behandlingsansvarlig) vil følgende vilkår være gjeldende:  

Databehandler skal utelukkende behandle personopplysninger som angitt i disse Avtalevilkår og tilhørende dokumenter for aktuelle Tjenester eller prosesser. Personopplysningene skal utelukkende behandles for angitte formål og i angitte geografiske områder som definert i tilhørende Dokumenter. Databehandler kan også behandle personopplysninger når dette er pålagt av EU eller nasjonale regler som databehandler er underlagt. I slike tilfeller skal databehandler, så langt det er mulig, informere behandlingsansvarlig om slike lovkrav før behandlingen iverksettes. Databehandler skal sikre at det utelukkende er personer som er autorisert til å behandle personopplysninger som har adgang til disse, og at personene er underlagt konfidensialitetsansvar.

Databehandler skal implementere tekniske og organisatoriske foranstaltninger for å sikre et tilstrekkelig nivå av sikkerhet tilpasset den risiko som behandlingen representerer. Databehandler skal informere den behandlingsansvarlige om enhver endring som innebærer å erstatte eller tilføye en underleverandør før slike endringer iverksettes, slik at behandlingsansvarlig har mulighet til å gjøre innsigelser mot slik endring. I tilfeller hvor databehandler engasjerer en underleverandør til å utføre spesifikke behandlingsaktiviteter på vegne av den behandlingsansvarlige, skal de samme forpliktelser som gjør seg gjeldende i denne avtalen også gjelde for underleverandøren. Dersom en underleverandør ikke etterlever disse forpliktelsene, skal databehandleren være fullt ansvarlig overfor den behandlingsansvarlige for underleverandørens etterlevelse av sine forpliktelser etter denne avtalen.

Med hensyn til behandlingens natur og de tilgjengelige opplysninger, skal databehandleren bistå den behandlingsansvarlige med:  

– Oppfyllelse av den behandlingsansvarliges forpliktelser til å besvare henvendelser knyttet til utøvelse av datasubjektets (Brukers) rettigheter under gjeldende lov.  

– Implementering av passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for å sikre et tilstrekkelig nivå av sikkerhet hensett til risikoen som foreligger, herunder utføre vurdering av konsekvenser for personvernet, som med rimelighet kan kreves av den behandlingsansvarlige og kommunisere med nasjonale Datatilsyn / Databeskyttelsesmyndighet.  

Dersom det oppstår brudd på persondatasikkerheten, skal databehandleren uten ugrunnet opphold skriftlig varsle den behandlingsansvarlige. Databehandler skal umiddelbart slette eller returnere alle personopplysninger, inkludert alle kopier, etter at avtaleforholdet er avsluttet, eller dersom den behandlingsansvarlige skriftlig anmoder om dette.  

I tilfeller hvor behandling av personopplysninger foregår enten 1) utenfor EU/EØS-området, eller 2) i andre land enn dem forhåndsgodkjent av Europakommisjonen, skal behandlingen være i overensstemmelse med de gjeldende EU Model Contracts for the transfer of Personal Data to third countries. Databehandleren gis derfor fullmakt til å inngå slik EU Model Clause Agreement på vegne av den behandlingsansvarlige.

  

Databehandleren skal gi den behandlingsansvarlige adgang til all informasjon som med rimelighet er nødvendig for å dokumentere etterlevelse av disse Avtalevilkår, samt tillate og medvirke til revisjon av disse, utført av den behandlingsansvarlige eller av en tredjepartsrevisor på oppdrag fra den behandlingsansvarlige. Alle kostnader knyttet til slik revisjon skal dekkes av den behandlingsansvarlige. Informasjon om den konkrete behandlingen fremgår av relevant Tjenestebilag/ brukervilkårene.

 

6.3 Peer-its bruk av personopplysninger ved kunderådgivning og markedsføring  

 

Peer-it kan benytte enhver kommunikasjonsform overfor kontaktpersoner utpekt av kunde, herunder elektronisk kommunikasjon (SMS, MMS, e-post m.m.), for å informere og gi råd om samt markedsføre Peer-its produkt- og Tjenestetilbud.

  

6.4 Reservasjon mot markedsføring og utlevering til katalog og nummeropplysningstjeneste 

 

Kunden, inkludert kundens Brukere og kontaktperson, kan via Peer-its digitale selvbetjeningskanaler og/eller kundeservice reservere seg mot, eller begrense, Peer-its bruk av kundeopplysninger i forbindelse med markedsføring. 

 

7. Endringer i Tjenester, priser og vilkår  

 

Peer-it forbeholder seg retten til å foreta endringer i Tjenester, herunder opphør av Tjenesten. Likeså kan Peer-it gjøre endringer i priser og vilkår. Endringer forhåndsvarsles på egnet måte. Vesentlige endringer vil bli varslet senest én måned før endringen trer i kraft. Kunden varsles direkte f.eks. ved sms eller email til kundens kontaktperson. Andre endringer, herunder endringer som følge av offentlige vedtak eller andre regulatoriske forhold, kan gjennomføres ved varsling på  
www.peer-it.no, Orgadmin, faktura, i nyhetsbrev eller lignende, og med kortere frist enn en måned. Ved endring i eller opphør av en Tjeneste, kan Peer-it velge, men er ikke forpliktet til å tilby kunden en annen Tjeneste. Om kunden ikke ønsker den nye Tjenesten, anses avtaleforholdet som oppsagt.

Ved endringer som kunden kan godtgjøre utgjør et vesentlig mislighold, kan kunden heve berørte deler av kundens avtaleforhold hos Peer-it med virkning fra tidspunktet for endringens ikrafttreden. Ved fortsatt betaling eller bruk av avtalte Tjenester etter at en endring har tredd i kraft, anses kunden å ha akseptert endringen. Peer-it kan foreta årlig indeksregulering av alle priser uten å varsle kunden. Videre kan Peer-it gjennomføre prisendringer med kortere varsel enn en måned og innenfor avtalt bindingstid, dersom endringene skyldes forhold utenfor Peer-its kontroll, herunder endringer i offentlige avgifter, vedtak eller prisøkninger fra underleverandører. Prisendringer som følge av indeksregulering eller forhold utenfor Peer-its kontroll, gir ikke kunden adgang til fritt å si opp eventuelle bindingsavtaler. Peer-it er uten ansvar for eventuelle kostnader ved tilpasninger eller liknende som kunden må foreta som følge av Peer-its endringer.

 

8. Bruksbegrensninger og endringer i nett og Tjenester  

 

Peer-it har rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i Tjenesten, hvis det anses som nødvendig av tekniske, sikkerhetsmessige eller driftsmessige årsaker, eller som følge av offentlige vedtak eller andre regulatoriske forhold. Peer-it er uten ansvar for kostnader, tap eller ulemper som kunden måtte bli påført som følge av slike tiltak. Peer-it kan være forhindret fra å varsle kunden i tilfeller som nevnt ovenfor.  

 

9. Kundens ansvar for å unngå misbruk  

 

Kunden skal sørge for at utstyr/kort, koder, brukernavn, passord eller annen sikkerhetsmekanisme som benyttes for tilgang til Tjenestene, ivaretas på en betryggende måte og oppbevares og benyttes på en slik måte at uvedkommende ikke får tilgang til dem. Kunden skal ta alle rimelige forholdsregler for å begrense risikoen for at uvedkommende kan misbruke eller på annen måte få uberettiget brukstilgang til sikkerhetsmekanismer som benyttes for tilgang til Tjenesten. Ved kjennskap til eller mistanke om at en sikkerhetsmekanisme er tapt, eller at uvedkommende uberettiget har tilegnet seg dette, plikter kunden straks å melde forholdet til  
Peer-it, samt straks å gjøre nødvendige endringer i de nevnte sikkerhetsmekanismene, for å hindre misbruk av Tjenesten. Selv om en Tjeneste er (midlertidig) sperret, vil det kunne påløpe kostnader så lenge Tjenesten ikke er oppsagt.  

 

10. Kundens betalingsansvar og ansvar ved tyveri mv  

 

Kunden er ansvarlig for bruk og betaling av Tjenesten som er bestilt og levert i henhold til avtalen. Ansvaret omfatter også andres bruk av Tjenesten, herunder uvedkommendes bruk, såfremt det ikke kan påvises at slik bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Peer-its side. Har kunden eller Bruker gitt tilgang til sin Bruker eller annet utstyr til en annen, svarer kunden for dennes bruk. Ved svindel eller annen uberettiget tilegnelse av kundens koder og passord som benyttes for tilgang til Tjenesten, er kunden selv ansvarlig for ethvert misbruk inntil tyveriet/tapet er meldt til Peer-it, dog maksimalt for kr 25.000 per Bruker. Hvis kunden har utvist forsett, grov uaktsomhet, eller har unnlatt å gi melding uten ugrunnet opphold etter tap av koder, brukernavn, passord eller annen sikkerhetsmekanisme, er ansvaret ubegrenset. Etter at melding har kommet frem til Peer-it, er kunden kun ansvarlig for misbruk dersom kunden eller Bruker har muliggjort misbruket gjennom en forsettlig eller grovt uaktsom handling. I tilfelle misbruk av ID er kunde ansvarsfri overfor Peer-it. Med misbruk av ID menes at noen på svikaktig grunnlag har inngått avtale med Peer-it i en annens navn, som f.eks. IDtyveri. Ansvarsfrihet forutsetter at kunden innen rimelig tid kan dokumentere at forholdet er anmeldt til politiet. Ved berettiget mistanke om bedrageri eller svindel fra kundens side, vil Peer-it politianmelde forholdet.  

 

11. Feilmelding, reklamasjon mv  

 

Feil eller mangler ved Tjenesten som skyldes forhold som ligger innenfor Peer-its ansvarsområde, skal uten ugrunnet opphold meldes Peer-it. Før kunden melder feil til Peer-it, må Kunden undersøke om feilen skyldes kundens eget utstyr. Hvis kunden melder om feil som ligger utenfor Peer-its ansvarsområde, og kunden burde ha forstått dette, kan Peer-it kreve dekket de omkostninger som er forbundet med Peer-its feilsøking. Kunden mister sin rett til å gjøre en feil eller mangel gjeldende, dersom kunden ikke gir Peer-it melding om dette innen rimelig tid etter at kunden oppdaget eller burde ha oppdaget det. Peer-it skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en feil eller mangel ved Tjenesten, iverksette tiltak for å rette dette. 

 

12. Peer-its ansvar – kompensasjon

 

Kunden kan kreve kompensasjon etter standardiserte satser dersom Peer-it ikke leverer Tjenesten innen den frist som er avtalt. Tilsvarende gjelder om kunden ikke kan benytte Tjenesten på grunn av feil eller mangel ved Tjenesten. 

 

13. Erstatning  

 

13.1 Tap  

 

Ved mislighold av avtalen, kan den part som rammes kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap innenfor følgende begrensninger, og så lenge tapets art og omfang er adekvat og påregnelig etter vanlige prinsipper for erstatninger i avtaleforhold: 

a) Tap av fortjeneste, indirekte tap, konsekvenstap og andre følgetap dekkes ikke.
b) Peer-its erstatningsansvar gjelder kun ved direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Peer-it.  
c) Peer-its samlede erstatningsansvar er begrenset til kr 50 000,- for hvert tilfelle.  
d) Eventuelle kompensasjonsbeløp kommer til fradrag i erstatning.  

Ansvarsbegrensningene gjelder ikke dersom vedkommende part har utvist grov uaktsomhet eller forsett. 

 

13.2 Forbehold  

 

Peer-it er ikke ansvarlig for tap som kan føres tilbake til forhold eller handlinger forårsaket av kunde eller tredjepart.  

 

13.3 Force majeure  

 

Dersom avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til streik, lockout, og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Hver av partene kan imidlertid si opp avtalen med én måneds varsel dersom force majeure-tilfellet gjør det særlig byrdefullt for vedkommende å opprettholde avtalen.  

  

13. 4 Kundens data  

 

Peer-it utøver ingen kontroll over innholdet av de data som kunden sender eller mottar ved bruk av Tjenestene, og har heller intet ansvar for dem. Peer-it har intet ansvar for tap, skade eller annet i forbindelse med ødeleggelse av kundens data, avbrudd, ikke leverte data, feilaktig leverte data eller lignende med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Peer-its side.  

 

14. Kundens mislighold  

 

14.1 Stenging ved betalingsmislighold  

 

Ved betalingsmislighold vil Peer-it sende varsel i samsvar med gjeldende lov og belaste kunden purregebyr samt forsinkelsesrente. Hvis kunden ikke har betalt innen angitt betalingsfrist, kan Peer-it stenge for videre bruk av Tjenestene. Peer-it kan også i slike tilfeller begrense kundens tilgang til Tjenesten. Ved mislighold av betaling kan ethvert utestående krav anses som forfalt.  

 

14. 2 Stenging i andre misligholdstilfeller  

 

Peer-it kan stenge for bruk av Tjenesten dersom kunden  

a) ikke har gitt nødvendig og korrekt kundeinformasjon, jf. punkt 2,  

b) utsetter Peer-its infrastruktur eller Tjenester for skade eller forstyrrelser,  

c) ikke oppfyller krav om sikkerhetsstillelse fastsatt av Peer-it, jf. punkt 4, opptrer i strid med gjeldende lov og øvrig regulering, eller  

d) på annen måte grovt misligholder avtalen, grovt misbruker Tjenester eller grovt krenker Peer-it, Peer-its representanter eller andre.  

Når vilkårene for stenging av en Tjeneste er oppfylt, kan Peer-it stenge samtlige Tjenester når kunden har flere kundeforhold. Før Peer-it iverksetter stenging etter denne bestemmelsen, skal kunden, om mulig, varsles skriftlig, gis anledning til å uttale seg om forholdet og rette opp årsaken til stenging. Varselet skal opplyse om årsaken og fastsette en frist for å rette opp forholdet. Hvis forholdet ikke rettes opp innen fristen eller det gjentas, ansees kundeforholdet som opphørt.  

 

14. 3 Gjenåpningsgebyr  

 

Kunden blir belastet med den til enhver tid gjeldende pris for gjenåpning når det forhold som begrunnet stengingen er bortfalt.  

 

15. Oppsigelse eller heving  

 

15.1 Kundens oppsigelse  

 

Kunden kan si opp avtaleforholdet med én måneds skriftlig varsel. Oppsigelsesfristen regnes fra første dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen. Kunden kan med øyeblikkelig virkning si opp avtalen ved vesentlig mislighold fra Peer-its side.  

 

15.2 Peer-its oppsigelse eller heving  

 

Hvis det er saklig grunn, kan Peer-it si opp avtalen med én måneds skriftlig varsel. Oppsigelsesfristen regnes fra første dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen. Peer-it kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen ved vesentlig mislighold fra kundens side. Før avtalen heves, skal Peer-it, om mulig, varsle kunden skriftlig. Varselet skal opplyse om grunnlaget for heving og fastsette en frist for å rette opp forholdet.  

 

16. Oppsigelse av avtaler med forpliktelser eller bindingstid  

 

Har kunden forpliktet seg til f.eks. en fast avtaleperiode eller kjøp av et minstevolum som motytelse for at kunden innvilges spesialpriser, rabatter, støtteytelser eller andre fordeler, og kunden sier opp avtalen før oppfyllelse av kundens forpliktelser, har Peer-it rett til å kreve refundert allerede mottatte fordeler. Dette gjelder likevel ikke, hvis kundens oppsigelse skjer som følge av force majeure eller ved heving av avtalen som følge av vesentlig mislighold. Kundens oppsigelse av abonnement på en Tjeneste vil kunne medføre at alle tilleggstjenester tilknyttet eller inkludert i det aktuelle abonnementet avsluttes uten ytterligere varsel.

  

17. Overdragelse  

 

17.1 Overdragelse fra kunden  

 

Kunden kan overdra avtaleforholdet til andre som tilfredsstiller Peer-its kundekrav, med mindre noe annet følger av norsk rett. Avtalen med tidligere kunde anses opphørt ved betaling av sluttoppgjør. Ved overdragelse påløper normal etableringspris. Kunden må skriftlig informere Peer-it om enhver overdragelse. I denne forbindelse må den samme informasjon som er nevnt i punkt 2, gis Peer-it.  

 

18. Lovvalg og tvister  

 

Avtalen er underlagt norsk rett. Tvister mellom kunden og Peer-it skal søkes løst i minnelighet. Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler. 

 

vi tar kontakt...

Send inn skjema og vi tar kontakt så snart vi kan

Takk for at du viser interesse for PIA

Demonstrasjon av PIA

Planmal for veiledning av nyutdannede

Malen kan du endre, slette og legge til etter ditt formål. Det inkluderer seksjoner som bakgrunn for veiledningen, mål med veiledningen og sammensetningen av veiledningspar som alle er viktige felt når du planlegger veiledning for dine nyutdannede. Malen kan også brukes om andre nyansatte som ikke er nyutdannede.

Forskning innen veiledning?

Vi har gått igjennom litteratur innen veiledning og laget en oversikt til deg. I litteraturgjennomgangen finner du forskning når det kommer til kvalitet på veiledning. Hva det vil innebære ha ha god veiledning.

Ta kontakt

Vi ser frem til å snakke med deg. Skriv inn din kontaktinformasjon så hører du fra oss så snart vi har anledning.

LES SISTE NYTT!

De siste nyheter, fagartikler og tilbud.

Få gratis konsultasjon
og pristilbud

Takk for at du vil prøve PIA

kan PIA være nyttig for din virksomhet?